Targi Rowerowe

Co warto wiedzieć przed zakupem roweru i części rowerowych?

Części do roweru

Hamulce hydrauliczne do roweru- dlaczego warto w nie zainwestować?

Hamulce hydrauliczne do roweru- dlaczego warto w nie zainwestować?

Są dwa typy hamulców- mechaniczne i hydrauliczne. Główna różnica między mechanicznymi i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi dotyczy sposobu przenoszenia siły hamowania z dźwigni hamulca na tarczę hamulcową.

Hydrauliczne hamulce- jak działają?

Hamulce hydrauliczne do roweru (zobacz) wykorzystują uszczelniony układ płynu do przenoszenia siły hamowania z dźwigni na zacisk. Wewnątrz hydraulicznego układu hamulcowego znajduje się tłok i główny cylinder, w którym znajduje się płyn hamulcowy. Gdy dźwignia hamulca jest ściśnięta, tłok porusza się wewnątrz cylindra, zmuszając płyn hamulcowy do zacisku hamulca. Siła ta jest następnie przenoszona na tłoki wewnątrz zacisku hamulca, które dociskają klocki hamulcowe do tarczy, spowalniając w ten sposób obrót tarczy i koła.

Czym się różnią mechaniczne hamulce od hydraulicznych?

Mechaniczne hamulce tarczowe są na ogół tańsze niż hydrauliczne hamulce tarczowe, zarówno same hamulce, jak i rowery, które są w nie wyposażone. Chociaż w rowerze kompatybilnym z hamulcami tarczowymi można zamontować dowolny rodzaj hamulca tarczowego, proces ten może być pracochłonny i kosztowny, hamulce hydrauliczne do rowerów wymagają dźwigni dostosowanych do hydrauliki oraz wymagają przecięcia przewodu i odpowietrzenia w przypadku montażu na rowerze z wewnętrznym prowadzeniem.

Ogólnie rzecz biorąc:

  • Hydrauliczne hamulce tarczowe są lepsze pod względem wydajności i wytrzymałości ze względu na zmniejszone tarcie wynikające z braku linki mechanicznej. 
  • System płynów jest znacznie bardziej wydajny niż linka stalowa, która jest bardziej podatna na zużycie, zwłaszcza jeśli jest narażona na działanie czynników atmosferycznych. 
  • Nawet bez nacięcia lub dziury w obudowie błoto i brud mogą łatwo przedostać się do mechanicznych układów hamulców tarczowych podczas setek kilometrów jazdy w terenie.

 Wiele mechanicznych hamulców tarczowych ma tylko jeden tłok, który dociska tarczę do statycznego wewnętrznego klocka, aby wytworzyć siłę, w przeciwieństwie do hydraulicznych hamulców tarczowych, w których poruszają się oba klocki. 

Udostępnij

O autorze