Na samym początku opracowania rowerów szosowych cechowały się bardzo wąską oponą. Teraz ta opona została wyparta przez nieco szerszą, gdyż przy jej stosowaniu można było bardziej zmniejszyć tarcie. Dzięki temu w sklepach są rowery szosowe niededykowane jedynie osobą jadącym na Tour de France. Niektóre osoby mogą czuć większą frajdę niż przy używaniu rowerów miejskich czy trekkingowych. Szosówki przysłowiowo zwane były kolarkami, które występowały w dwóch rodzajach. Pierwszym z nich był przeznaczony do ścigania, z drugiej strony wersja komfortowa oferowała długie podróże turystyczne.
Jaka rama do roweru szosowego?
Główne cechy, jakie powinien mieć rower szosowy to szybkość, zwinność oraz lekkość. Im lżejszy, tym łatwiej rozpędzić go i utrzymać określoną prędkość. Aby być pewnym, że nasz rower jest typowo szosowy, wybierajmy takie rowery mające dany typ ramy. Mianowicie chodzi tu o ramę karbonową wykonaną z włókna węglowego łączonego żywicą. Jest to spowodowane faktem, iż właśnie włókna węglowe są najlżejszym materiałem do produkcji ram. Dodatkowo rower posiadający taką ramę staje się sztywniejszy oraz odczujemy większy komfort z jazdy.
Jaki hamulec wybrać?
W kolarstwie szosowym coraz większą popularność zyskują hamulce tarczowe. We wszystkich rodzajach rowerów występuj identycznie, czyli do dyspozycji mamy wersję mechaniczną oraz hydrauliczną. Oczywiście jak wszystkie rzeczy na ziemi mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jednakże nie można odjąć im efektywności oraz jakości. Najbardziej znajdą swoją użyteczność w terenie, gdy bardzo ważne jest lepsza siła hamowania i odporność na złe warunki pogodowe. Z drugiej strony dla wielu kolarzy liczy się jedynie jak najlżejszy rower szosowy, dlatego decydują się na tradycyjne szczękowe hamulce znajdujące się na obręczy.