Rowery

Piasta do jazdy i hamowania

Posted on in Rowery

Większość osób posiadających własny dom jest jednocześnie właścicielem rowera. Ten środek lokomocji nie tylko nie traci na popularności, lecz wręcz zyskuje coraz więcej zainteresowania, szczególnie u osób, które mają dość tracenia cennego czasu w korkach dużych miast.

Posiadanie roweru jednakże nie zawsze idzie w parze z umiejętnością jego naprawy. W zdecydowanej większości przypadków jest to zadanie przekraczające możliwości osób posiadających własne dwa kółka. A szkoda, bowiem naprawa roweru to czynność wyrabiająca zdolności manualne i zmysł majsterkowicza. Co więcej do naprawy potrzeba niewiele, bowiem tylko narzędzia rowerowe i chęć do działania.

Jednymi z najczęściej ulegających zużyciom i uszkodzeniom elementów są piasty rowerowe. Każdy z dwukołowych rowerów ma dwie sztuki piast, jednakże różniących się od siebie. Przednia piasta rowerowa ma bowiem za zadanie jedynie utrzymywać koło w widelcu i zapewniać możliwość jego swobodnego, wolnego obrotu.

Tylna piasta jest nieco bardziej skomplikowania. Oprócz zadań tożsamych z tymi, jakie spełnia przedni element tego typu, tylna piasta ma także za zadanie przenosić napęd z pedałów na tylne koło. Do tego celu wykorzystywana jest zębatka, którą nakręca się z boku piasty, na którą z kolei zakładany jest łańcuch, łączący piastę z zasadniczym układem napędowych, jakim są pedały wespół z przednią zębatką.

Niezależnie od stopnia swojego skomplikowania piasty z czasem się zużywają i podlegają konieczności wymiany. Aby możliwy był demontaż piasty potrzebne są nieskomplikowane narzędzia, służące do jej wykręcania z ramy. Można je zakupić w każdym sklepie rowerowym lub wypożyczy na za drobną opłatą.